Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Bordowy Junak M10

Bardzo ładnie zachowany Junak M10. Kompletny, oprócz prądnicy zamiast której w silniku umieszczono drewniany kołek. Motocykl wyglądał na tyle dobrze że zastanawiano się nad pozostawieniem oryginalnego lakieru. Niestety dokładne oględziny wykazały wyraźną korozję, szczególnie na ramie i wahaczu. Zdecydowano o kapitalnym remoncie.

[img]

Decyzja o remoncie okazała się słuszna. Po demontażu motocykla i wypiaskowaniu elementów uwidoczniły się spowodowane korozją uszkodzenia. Rama wymagała spawania i kilku wstawek. W okolicach stopki centralnej przerdzewiała na wylot i popękała.

[img]

Osłona łańcucha była już kilkakrotnie naprawiana twardym lutem.

[img]

Dziury pojawiły się w przednim błotniku i w dolnej części puszki filtra.

[img]

Pałąki przedniego błotnika zdemontowano i oczyszczono. Uszkodzone miejsca blacharki zaspawano lub zalutowano. Blacharkę zabezpieczono podkładem i przeznaczono do szpachlowania.

Jako pierwszą przygotowano do malowania ramę i półki przedniego zawieszenia. Dobrano lakier zgodnie z zachowanymi fragmentami i pomalowano ramę oraz półki. Wyczyszczono bieżnie główki i wciśnięto w główkę ramy. Osadzono bieżnie w półkach i zmontowano łożysko główki ramy. Lagi przedniego zawieszenia wyczyszczono, wyprostowano (jedna była zgięta) i osadzono w półkach.

[img]

Wyczyszczono tuleje wahacza (nie wymagały wymiany), dotoczono dystanse i zamontowano wahacz w ramie.

Dokonano inwentaryzacji części motocykla. Podzielono je na dwie grupy: nadające się do regeneracji i te których regeneracja jest niemożliwa lub nieopłacalna.

[img]

Wyselekcjonowano części do chromowania i wysłano do renowacji powłoki.

[img]

Część elementow złącznych, podkładek i obejm przeznaczono do ocynkowania.

[img]

Zregenerowano tylne amortyzatory. Wymieniono uszczelnienia i zalano nowym olejem. Pomalowano obudowy. Dokupiono chromowane szklanki.

[img]

Rozebrano iskrownik oraz napęd iskrownika. Uzwojenia wysłano do przewinięcia.

[img]

Uszkodzony wirnik (obluzowane półosie) zastąpiono nowym, namagnesowanym, z jednolitą osią.

[img]

Zdemontowano silnik i oceniono stan jego elementów. Ocena wypadła nad wyraz pomyślnie. Silnik był niedawno remontowany, jest kompletny i nieuszkodzony. W najgorszym stanie są gniazda zaworowe i prowadnice zaworowe. Głowicę przeznaczono do remontu. Zdecydowano wymienić wszyskie łożyska i uszczelnienia.

Kartery, głowicę i pokrywy wypolerowano. Wypolerowano także bębny kół, dekle, deklielki zaworowe, dźwigienki hamulcowe i pokrywę prądnicy.

[img]

[img]

[img]

Części silnikowe wymagające regeneracji powłoki wysłano do chromowania

[img]

lub ocynkowania.

[img]

Po powrocie elementów z chromowni przestąpiono do montażu.

[img]

Dopasowano elementy obudowy lampy i pomalowano. Zamontowano kierownicę.

[img]

Dopasowano i pomalowano górę obudowy. Zamontowano elementy amortyzatora skrętu.

[img]

Pomalowano i zamontowano osłony sprężyn przedniego zawieszenia.

[img]

Przykręcono elementy chromowanej galenterii ozdobnej - strzałki i kratkę.

[img]

Złożono tylne podnóżki.

[img]

Złożono amortyzatory ze sprężynami oraz szklankami i zamontowano do ramy.

[img]

Przegwintowano wszystkie miejsca mocowań w ramie. Zamontowano mocowanie głowicy i tylne mocowanie zbiornika paliwa. Przymierzono osprzęt kierownicy. Zamówiono śruby z nierdzewki.

[img]

Zregenerowano kranik paliwa, stacyjkę i wyłącznik światła STOP.

[img]

Zakupiono chromowane felgi.

[img]

Zmontowano przednie zawieszenie i napełniono olejem.

[img]

Zakupiono elementy z nierdzewki.

[img]

Zmontowano napinacze łańcucha oraz elementy tylnej zębatki.

[img]

Dokupiono i zamontowano odbłyśnik reflektora.

[img]

Skontrolowano pochromowaną galanterię silnikową.

[img]

Wyszpachlowano elementy blacharki.

[img]

Zapleciono i wycentrowano koła. Złożono bębny, wstawiono nowe łożyska.

[img]

Zakupiono i założono nowe opony (Mitas z bieżnikiem typu oldtimer) oraz dętki (Kabat).

[img]

Rozpoczęto składanie silnika.

[img]

Oczywiście zmieniono wszystkie łożyska i uszczelnienia. Dospawano ułamane żebro w cylindrze. Zdecydowano zmienić popychacze zaworowe - isniejące przekroczyły graniczne zużycie.

[img]

Rozebrano prędkościomierz. Wyczyszczono i nasmarowano mechanizm, pomalowano obudowę, wymieniono ramkę.

[img]

W głowicy przefrezowano gniazda zaworowe i wymieniono zawory na nadwymiarowe. Złożono wałki rozrządu i ustawiono luzy zaworowe.

[img]

W pokrywy wstawiono nowe tulejki, wydystansowano koła rozrządu oraz skrzynię biegów. Złożono zmieniacz biegów i sprawdzono działanie skrzyni biegów. Silnik prawie gotowy.

[img]

Wklejono dekielki zaworowe. Zmontowano mechanizm podnoszenia zaworu wydechowego. Zamontowano i uszczelniono magistralę olejową.

[img]

[img]

Silnik gotowy do zamontowania w motocyklu.

[img]

Postawiono motocykl na kołach i zmontowano podstawkę centralną. Można wkładać silnik do ramy.

[img]

Włożono silnik do ramy i wydystansowano. Przykręcono głowicę do górnej belki ramy.

[img]

W puszce narzędziowej zamontowano gniazdo przyłączeniowe oraz gniazdo bezpiecznika. Puszkę przykręcono do ramy.

[img]

Rozebrano i wyczyszczono gaźnik. Przykręcono go do głowicy. Zamocowano gumy kierownicy. Wstawiono tulejkę w klamkę sprzęgła aby zlikwidować luz na klamce. Wpuszczono w kierownicę przewody przełącznika świateł.

[img]

Zmontowano górną pokrywę lampy. Wstawiono licznik i kontrolki.

[img]

Zamontowano linki: przedniego hamulca, odprężnika, sprzęgła, ssania, gazu i prędkościomierza.

[img]

Rozebrano i wyczyszczono klakson. Pomalowano jego elementy, pochromowano przód i złożono z powrotem. Gotowy przykręcono do motocykla.

[img]

Pomalowano i przykręcono tylny błotnik. Pomalowano wnętrze tylnej lampki, założono doskonale zachowane oryginalne oprawki żarówek i podłączono nowe przewody.

[img]

Zreperowano i dopasowano osłonę łańcucha. Zakupiono i założono nowy łańcuch napędowy. Zmontowano elementy osłony i ustawiono tylne koło. Zakupiono i przykręcono nowy klosik tylnej lampki.

[img]

[img]

Zmontowano i podłączono do instalacji przedni reflektor oraz stacyjkę.

[img]

Zamontowano półkę akumulatora i automat stopu.

[img]

Wstawiono prądnicę celem przetestowania. Zamontowano wyremontowany iskrownik i ustawiono zapłon. Przykręcono pomalowany stojak centralny i podnóżki kierowcy.

[img]

Wlano olej do silnika, skrzyni biegów i sprzęgła.

[img]

Dokonano testowego uruchomienia silnika. Sprawdzono czy olej smaruje zawory, ustawono odprężnik i wstępnie wyregulowano gaźnik.

Zobacz film

Pomalowano i zamontowano przedni błotnik.

[img]

Pomalowano zbiornik paliwa. Zamontowano kratkę.

[img]

Przykręcono kranik paliwa i nowy wydech.

[img]

Zamocowano kanapę. Zakupiono akumulator Varta i zamocowano go na półce. Motocykl gotowy do jazdy.Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów poprawiono regulację gaźnika, sprawdzono czy nie ma wycieków oleju i naciągnięto łańcuch.

Zobacz film