Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Junak M10 z wózkiem DUNA

Junak M10 zakupiony w latach sześćdziesiątych z wózkiem DUNA. Zachowany w dobrym stanie. Kanapa Junaka tapicerowana w kolorze czerwonym, pasującym do tapicerki wózka.

[img]

Braki widoczne po wstępnym oglądzie to nieoryginalny tłumik i iskrownik. Do oryginalnego mocowania iskrownika przykręcony iskrownik od radzieckiego boksera. Część śrub wymieniona, silnik uszczelniony od zewnątrz przezroczystym silikonem. Całość pomalowana czarnym lakierem na lakier oryginalny bez demontażu.

[img]

[img]

[img]

Pierwsza faza remontu czyli demontaż przebiega w miarę sprawnie. Niektóre podzespoły nie były jeszcze rozbierane od nowości. Ingerencja użytkowników ograniczała się do utrzymania motocykla w całości. Nigdy nie remontowano tylnego wahacza ani przedniego zawieszenia. W tylnym wahaczu oczywiście zapieczone tulejki z tworzywa, golenie również zastane.

Jedno z kół motocykla w dobrym stanie, felga nadaje się do chromu. Drugie koło dosięgła rdza. Przerdzewiały bęben i przerdzewiała felga kwalifikują się do wymiany. Szprychy w dobrym stanie, nyple do wymiany. Felgę koła wózka można pochromować, szprychy do wymiany.

Wszystkie elementy zostały wypiaskowane, dokładnie obejrzane i zabepieczone podkładem. Rama wymagała w kilku miejscach spawania. Po pospawaniu ramę ponownie przepiaskowano.

[img]

Elementy aluminiowe zostały wymyte i wypiaskowne celem oczyszczenia. Zostaną wypolerowane w zakładzie profesjonalnie zajmującym się polerką.

[img]

Pierwsze elementy wróciły z chromowni. Stary, zniszczony chrom został usunięty. Po naprawieniu powierzchni elementy pokryto chromem na podkładzie miedzi.

[img]

Silnik został rozebrany. Wszystkie elementy został sprawdzone pod względem zużycia. Wał kwalifikuje się do kapitalnego remontu, podobnie głowica. Kartery, pokrywy boczne, głowica i dekielki zostały odczyszczone i umyte. Będą wypolerowane.

[img]

Wszystkie chromowane elementy są naprawione i pokryte nowym chromem.

[img]

Wypolerowane bębny i dekle.

[img]

Pierwsze gotowe podzespoły to koła. Felgi, szprychy i nyple oryginalne, chromowane. Oczywiście nowe łożyska i opony - motocykl ma nie tylko wyglądać ale i jeździć.

[img]

Tylne amortyzatory kompletne - wymieniono uszczelnienia, olej i jeden z tłoczków (stary popękał). Wytoczono nowe blaszki zaworków - stare popękały. Obsady amortyzatorów pomalowano, wstawiono nowe gumy, kupiono śruby z nierdzewki.

[img]

W przednim zawieszeniu wyprostowano lagi i wymieniono uszczelnienia.

[img]

Prawdziwy stan błotników ukazało dopiero piaskowanie. Blacha w zasadzie anihilowała w miejscach mocowania pałąków. Wykonano wstawki z blachy które zalutowano twardym lutem.

[img]

Kartery silnika, pokrywy boczne, głowicę oraz dekielki wypolerowano.

[img]

[img]

Klakson został rozebrany ne części pierwsze. Poszczególne elementy pomalowano, styki wyczyszczono. Po odczyszczeniu brudu i lakieru nawet znaczek Belma okazał się w dobrym stanie.

[img]

Po złożeniu i wyregulowaniu klakson jest w 100% sprawny.

[img]

Po złożeniu ramy i wahacza, ponownie wyjęto wahacz i pomalowano ramę lakierem akrylowym.

[img]

Do pomalowanej ramy dołączono wahacz z nowymi tulejami i wyremontowane amortyzatory.

[img]

Zmontowano przednie półki, lagi, kierownicę i "żółwia".

[img]

Teraz już można postawić motocykl na kołach. Zanim zostanie włożony silnik trzeba dopasować stopkę centralną - jest tak zdeformowana że motocykl nie ustoi bez co najmniej dwóch desek. Można też sprawdzić dopasowanie błotników przed finalnym malowaniem - upewnić się czy nie trą opony i powiercić otwory.

[img]

Osprzęt kierownicy jest chromowany, licznik oryginalny z wymienioną ramką i uszczelkami. Oczywiście mechanizm licznika został wyczyszczony a wskazówka i puszka pomalowane.

[img]

Stopkę centralną wyprostowano. W miejscach w których zapiera się o ramę wspawano kwadraciki z blachy których grubość tak dobrano aby stopka była obciążona symetrycznie.

[img]

Do ramy włożono silnik. Za pomocą podkładek wydystansowano go pomiędzy belkami ramy.

[img]

Zdjęto przednie koło. Do szczęk hamulcowych przyklejono nowe okładziny i przetoczono. Zmontowano przedni błotnik i założono kompletne przednie koło.

[img]

[img]

Zamontowano do ramy tylny błotnik. W listwie pod błotnikiem puszczono przewody tylnej lampki.

[img]

Zmontowano półkę akumulatora, puszki boczne i osłonę akumulatora. W puszce narzędzowej zachowały się oryginalne gniazda bezpiecznika i lampki.

[img]

Wyczyszczono i zamontowano gaźnik.

[img]

[img]

Wykonano nową instalację elektryczną. Zamontowano linki. Zamiast starego, mechanicznego regulatora napięcia zamontowano regulator elektroniczny.

[img]

Pomalowano zbiornik paliwa ze szparunkami i napisem. Zamontowano go na ramie na oryginalnych gumowych poduszkach. Po wyczyszczeniu zamontowano oryginalny kranik paliwa.

[img]

Sprawdzono szczelność instalacji paliwowej oraz działanie instalacji elektrycznej. Zamontowano nowy układ wydechowy, ramki lampy oraz kontrolki

[img]

Zakupiono i zamontowano nowe gumy podnóżków i rączek.

[img]

Wymieniono przewód zapłonowy na nowy ale z rdzeniem miedzianym pozostawiając oryginalną bakielitową fajkę. Iskrownik złożono zupełnie nowy. Przewinięto uzwojenia, zmieniono ośkę wałka, namagnesowano wałek.

[img]

[img]

[img]

Wyczyszczono i zamontowano oryginalny wyłącznik światła STOP.

[img]

Po zalaniu olejem silnika, skrzyni biegów i komory sprzęgła przystąpiono do pierwszego, próbnego uruchomienia silnika.

Zobacz film

Sprawdzono ciśnienie oleju w magistrali olejowej, zmierzono prąd ładowania idokonano dokładnych oględzin silnika pod kątem wycieków oleju.

Oczekując na brakujące elementy motocykla przystąpiono do remontu wózka bocznego. Całość rozebrano i wypiaskowano. Elementy ramy, zawieszenia i mocowań pomalowano.

Aluminiową gondolę oraz błotnik dokładnie oczyszczono, wyprostowano i wyszpachlowano.

[img]

[img]

[img]

Złożono ramę wózka z wahaczem oraz kołem.

[img]

Koło wózka zostało wyremontowane analogicznie do kół motocykla: nowe łożyska, chromowana felga, nowe polerowane szprychy, chromowana nakrętka koła.

[img]

Po założeniu tymczasowej kanapy wykonano jazdę próbną. Sprawdzono działanie skrzyni biegów oraz prowadzenie motocykla.

Zobacz film

Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów trzeba wyczyścić kranik paliwa i dokonać wstępnej regulacji gaźnika.

Elementy łączące wózek z motocyklem (tzw gruszki) pomalowano. Pomalowano również obejmy ramy motocykla i ramy wózka. Śruby pałąków ocynkowano a śruby gruszek pochromowano.

Dołączono wózek do motocykla i ustawiono zbieżność zgodnie z zaleceniami producenta.

[img]

[img]

[img]

Pomalowano gondolę ze złotymi szparunkami.

[img]

Gondolę skręcono z błotnikiem i przymocowano do ramy wózka. Przednia lamp motocykla otrzymała nowe szkło ZELMOT i nowy odbłyśnik. Mocowanie żarówek zachowało się oryginalne.

[img]

Podłączono instalację elektrycznę do lampek wózka (z przodu błotnika światło pozycyjne, z tyłu STOP i światło pozycyjne). Kanapę motocykla obciągnięto materiałem identycznym jak tapicerka wózka bocznego. Do gondoli przykręcono zapinki szyby  plandeki.

[img]

Elementy wózka otrzymały nową tapicerkę. Sprężyny siedzenia ocynkowano. Przymocowano nowe "boczki", lewy z kieszenią.

[img]

Do wyboru mamy plandekę zakrywającą wózek

[img]

lub szybę osłaniającą przed deszczem i wiatrem.

[img]

Jeszcze tył osłony łańcucha i ozdobny dziób wózka - gotowe, można pojeździć zanim spadnie śnieg.

Zobacz film

[thumb:img_54.jpg][thumb:img_55.jpg][thumb:img_56.jpg][thumb:img_57.jpg]

[thumb:img_58.jpg][thumb:img_59.jpg][thumb:img_60.jpg][thumb:img_61.jpg]

[thumb:img_62.jpg]